… leerlingen meer betrekken bij de doelen van de lessen?

… leerlingen meer eigenaar maken van hun leerproces?

… bewijs verzamelen van de groei van elke leerling?

… effectievere feedback geven aan leerlingen

… nog beter tegemoet komen aan leerbehoeften van leerlingen?

Professor John Hattie deed grootschalig onderzoek naar wat effect heeft op het leren van kinderen. Daarover publiceerde hij veel cijfers en resultaten. Zijn belangrijkste conclusie is dat bijna alles wat op school gebeurt, effect heeft op het leren van kinderen. Het één wel veel meer dan het ander. Maar hoe heb je de meeste impact op leren? Juist dat is het verhaal achter de cijfers!

Eigenaar van leerproces

Leren zichtbaar maken betekent dat leerlingen weten wat ze aan het leren zijn. Het leren voor een cijfer of een toets is minder relevant. De leerlingen leren, omdat ze weten waar ze naar toe willen en welke volgende stappen daarvoor nodig zijn. Daarmee zijn leerlingen eigenaar van hun leerproces. De leraar faciliteert en de directie bewaakt de kwaliteit. Is daar een enorme verandering voor nodig? Niet per definitie, Leren zichtbaar maken bouwt voort op de dingen die goed gaan. Je kiest als school zelf waar je mee aan de slag wilt gaan en op welke aspecten je de nadruk legt.

Samen werken aan leren

Leren zichtbaar maken is geen truc of een hype. Het is een- in de praktijk en de wetenschap bewezen- manier van werken in het onderwijs die uitgaat van het leren in plaats van lesgeven. Leerlingen leren, maar ook de leraren en de schoolleiders. Iedereen is betrokken en iedereen heeft een eigen rol. Het is met elkaar werken aan leren. Samen leren hoe we leerlingen van nu uitrusten met de juiste bagage voor de wereld straks.